Foralgues

© Raphaëlle Mueller

  • LE FORALGUES - ACOUSTIC AND VIBRATORY CONCERT

    30 min

    Foralgues is a chapter in DOUZE MILLE VINGT, a project conceptualising a utopian landscape in which non-verbal communication between species takes precedence over traditional forms of oral communication. The project includes an exhibition, concerts, performances and workshops. Based on the artist's recurring research, TWELVE THOUSAND TWENTY is part of an ongoing process of work on sound frequencies and their field of application.

    Equipped with a transducer, each participant is invited to explore their body and senses, to feel the vibrations induced by the musicians of Contrechamps and the animal and human vocalisations produced by Julie Semoroz. In this way, each participant becomes a sound for the duration of an acoustic and vibratory concert.

  • LE FORALGUES - CONCERT ACOUSTIQUE ET VIBRATOIRE

    30 min

    Foralgues est un chapitre de DOUZE MILLE VINGT, un projet conceptualisant un paysage utopique dans lequel la communication non verbale entre les espèces prévaudrait sur des formes de communication orales traditionnelles. Cette création comprend une exposition, des concerts, des performances et des ateliers. Basé sur les recherches récurrentes de l'artiste, DOUZE MILLE VINGT s'inscrit dans un processus de travail continu sur les fréquences sonores et leur champ d'application.

    Muni-e d’un transducteur, chaque participant-e est invité-e à une exploration corporelle et sensorielle afin de ressentir sur les parties de leurs corps les vibrations induites par les musiciens de Contrechamps et des vocalisations animales et humaines produites par Julie Semoroz. Ainsi, chaque participant devient sonore le temps d’un concert acoustique et vibratoire.

  • Durée : 30’

    Conception et composition musicale : Julie Semoroz

    Interprétation musicale: L’Ensemble Contrechamps avec Julie Semoroz Voix , Hans Egidi Alto, Martina Brodbeck Violoncelle

    Table ronde (intéroception et vocalisation animale) Julie Semoroz et les musiciens.nes de Contrechamps, Didier Grandjean, Professeur ordinaire à l’Université de Genève en Faculté de psychologie et de l’éducation (CISA UNIGe, Campus Biotech, NCCR Evolving Language), Emilie Genty, primatologue et collaboratrice scientifique (Unine, NCCR evolving Language), Modération Aurélie Coulon, journaliste scientifique au Temps

    Lieu de création: Halle Nord et La Comédie de Genève, Genève, CH

    Intervenants théoriques : Didier Grandjean, Hélène Maurer, Vincent Barras

    Texte de salle : Camille Abele et Virginie Reymond

    Consultant technique : Denis Rollet

    Réalisation technique et construction : Julie Semoroz et Emma Souharce

    Ingénieur.e.s du son : Christophe Egea et Emma Souharce

    Production & diffusion: Julie Semoroz

    Assistanat et chargée de production & diffusion : Virginie Reymond

    Administration & comptabilité : Julie Semoroz et Nathalie Wenger

    Partenaires : Les Créatives, FIFDH, NCCR Evolving Language

    Production : Association Motonomy

    Coproduction : Halle Nord

    Résidences : Campus Biotech & CISA avec le professeur Didier Grandjean

    Soutiens : The Swiss National Science Foundation (SNSF Agora project), Ville de Genève, Pro Helvetia, Université de Genève - Cisa, Flux Laboratory, Ensemble Contrechamps, La Comédie de Genève, FEEIG

    Soutiens et partenaires 2022 : Etat de Genève, NCCR Evolving Language, Université de Genève – Cisa

    Remerciements : Carole Rigaut, Cynthia Odier, Dominique Rovini, Carole Varone, Tatiana Lista, Natacha Koutchoumov et Denis Maillefer, David Brun-Lambert

    Collaboration sonore : Ensemble Contrechamps, NCCR evolving language and 'Kalahari Meerkat Project, Marta Manser, University of Zurich'

    Crédits banque sonore / sound databank

    • D’incise et Julie Semoroz, Neptunia, Montevideo, Uruguay

    • xeno-canto.org Partager les sons d'oiseaux du monde entier

    • salamandre.org/article/miniguide-72-chants-d-oiseaux/

    • ebird.org/species/beabel1/

    • laboratoire de cognition comparée de l’UniNe : unine.ch/compcog/home/audio_visual_material/bonobos-pan-paniscus.html#4

    • Thibaud Gruber, collaborateur scientifique au Centre interfacultaire des sciences affectives (CISA) de l’UNIGE, HOO sounds and calls from Chimpanzees living in in Ouganda

    • Stuart K. Watson, Postdoctoral Research Fellow, Department of Comparative Language Science, Universität Zurich,stuartkwatson.wordpress.com/

      These are all recordings of a group of chimpanzees living at Edinburgh Zoo during feeding time which I recorded in 2013. The short recordings are all 'food calls' which they produce to tell other chimps about the food they've found, while the longer recordings contain all kinds of different call types.

    • 'Kalahari Meerkat Project, Marta Manser, University of Zurich'

      In regards to the calls: I have copied a single call or series of calls for each prominent call type. If more of some calls are needed, then we can easily provide those. I hope the calls are useful.

    • Eloïse Déaux, Department of Neurosciences, University of Geneva

    • Archives du Montreux Jazz Festival EPFL avec la collaboration d’Alain Dufaux et Charlotte Graber

Previous
Previous

MONSTERS ARE COMING

Next
Next

HAI (Human-Animal Interaction)