TWELVE THOUSAND AND TWENTY

Embodied utopia, to the sound of full consciousness

TWELVE THOUSAND AND TWENTY

Embodied utopia, to the sound of full consciousness

What if, in a very slow evolutive process, humanity became one, one body, merged with its environment?

By conceptualising a utopian soundspace, Julie Semoroz explores the idea of a positive and harmonious habituation of human beings to nature. In an augmented body perspective, where technology fuses with the body, the artist stages a “full consciousness” listening device, diffusing sound through the body and allowing one to physically feel its properties. Born from the collaboration with Flux Laboratory and the Swiss Center for Affective Sciences (SCAS) of the University of Geneva with prof. Didier Grandjean at Campus Biotech, TWELVE THOUSAND AND TWENTY refers to interoception – the internal perception of sound, a scientific field still largely unexplored – and acts on the ability to feel internal physiological activity, to perceive the blood pulsing in our veins, the sound of viscera, the air drawn by our breath, and use them as indicators of our emotions as well as of our bodily state.

From recorded sounds – field recordings, human voices and various vocalisations and sounds produced by animals – re-worked and manipulated with soft/hardwares, Julie Semoroz sculpts a fertile, organic sound texture, a noisy breeding ground teeming with life.

DOUZE MILLE VINGT

L’utopie en corps, au son de la pleine conscience

Et si, dans un très lent processus d’évolution, l’humanité ne faisait plus qu’un seul corps avec son environnement ?

Conceptualisant un espace sonore utopique, Julie Semoroz explore l’idée d’une adaptation positive et harmonieuse de l’être humain à la nature. Dans une perspective body augmented, où la technologie se lie au corps, l’artiste met en scène un dispositif d’écoute en « pleine conscience », diffusant le son à travers le corps, qui permet d’en ressentir physiquement les propriétés. Né de la collaboration avec le Flux Laboratory et le Centre Interfacultaire en Sciences Affectives (CISA) de l’Université de Genève avec le prof. Didier Grandjean au Campus Biotech, DOUZE MILLE VINGT se réfère à l’intéroception – la perception interne du son, champ scientifique largement méconnu – et agit sur la capacité à ressentir l’activité physiologique interne, à percevoir notamment la pulsation du sang dans les veines, le bruit des viscères, le souffle de la respiration, comme autant d’indicateurs des émotions, de l’état corporel.

A partir de sons enregistrés – fields recordings, voix humaines et divers vocalisations et sons produits par des animaux – retravaillés et triturés par les soft/hardwares, Julie Semoroz sculpte une matière sonore fertile et organique, un terreau bruitiste grouillant de vie.

  • Venue of creation: Halle Nord, La comédie de Genève

    Conception, sound design and composition: Julie Semoroz

    Sound engineering and construction: Emma Souharce and Julie Semoroz

    Scenography and construction: Wendy Gaze

    Wooden construction: Charly Perritaz

    Metal construction: Jony Valado

    Technical consultant: Denis Rollet

    Computer programming: Thomas Köppel

    Technical direction: Julie Semoroz

    Theoretical contributors: Didier Grandjean, Hélène Maurer, Vincent Barras

    Text: Camille Abele

    Silk-screened cards: Thomas Perrodin

    Photography: Emmanuelle Bayart, Isabelle Meister

    Production & promotion: Julie Semoroz

    Assistant and in charge of production & promotion: Virginie Reymond

    Administration & accounting: Julie Semoroz and Nathalie Wenger

  • Partners : Les Créatives, FIFDH

    Production : Association Motonomy

    Coproduction : Halle Nord

    Residencies : Campus Biotech & CISA with Professor Didier Grandjean, Dansomètre with the support of Jasmine Morand, Motel Campo

    External viewers: Carl June, Carole Rigaut, Jasmine Morand

    Supported by : The Swiss National Science Foundation (SNSF Agora project), City of Geneva, Pro Helvetia, University of Geneva – Cisa, Flux Laboratory, Ensemble Contrechamps, La Comédie de Genève, FEEIG, NCCR Evolving Language

    Acknowledgements : Carole Rigaut, Cynthia Odier, Dominique Rovini, Carole Varone, Emilie Wyss, Tatiana Lista, Natacha Koutchoumov and Denis Maillefer, Hélène Maurer, Thibaud Gruber, Serge Vuille, Carl June, Thomas Perrodin, Charly Perritaz, Samy Jelil, David Brun-Lambert, Kreutzer et Cie SA, Mika Ventura, Motel Campo and his team, Lumens8, Simon Cacitti, Finn Massie, Simon Bordier, Diane Yeterian and the technical team of the Comédie de Genève

  • 2024

    · WE ARE AIA, Zurich, CH

    2023

    · ETOPIA, Saragosse, ES

    · SEU, University of Geneva, Geneva, CH

    2022

    · ARF, Campus Biotech, Geneva, CH

    · EXPERIMENTA, L’HEXAGONE, Grenoble, FR

    · ECOLINT, Geneva, CH

    · MUDAC, Plateforme 10 with la Nuit des Musées, Lausanne, CH

    · EPFL Pavillon A, Ecublens, CH

    2021

    · Symposium être à l’écoute, EDHEA Sierre, CH

    · Spielact Festival, Geneva, CH

    · Scientifica, Zürich, CH

    · NCCR Evolving Language, summer school, Engelberg, CH

    · Montreux Jazz Festival, Montreux, CH

    · Aargauer Kunsthaus, Aarau, CH

    · Temple Allemand, ABC and CMC, Chaux-de-Fonds, CH

    · Comédie de Genève with Biennale Out of the Box, Geneva, CH

    · Halle Nord with FIFDH and les Créatives Festival, Geneva, CH

TWELVE THOUSAND AND TWENTY

Installation

Xyloscille

INTERSPECIES COMMUNICATION

Performance

Durée: 18′

Interspecies communication est un chapitre de DOUZE MILLE VINGT, un projet conceptualisant un paysage utopique dans lequel la communication non verbale entre les espèces prévaudrait. Cette création comprend une exposition, des concerts, des performances et des ateliers.

Basé sur les recherches récurrentes de l’artiste, DOUZE MILLE VINGT s’inscrit dans un processus de travail continu sur les fréquences sonores et leur champ d’application. Entre danse et happening, Interspecies communication incarne une forme de communication non verbale : le mouvement, le regard et le souffle unissent les interprètes dans une communion intense, entraînant le public dans leur résonance intérieure.

Duration: 18′

Interspecies communication is a chapter of DOUZE MILLE VINGT, a project conceptualising a utopian landscape in which non verbal communication between species would prevail. The global project includes an exhibition, concerts, performances and workshops.

Based on the artist’s recurrent research, TWELVE THOUSAND TWENTY is part of an ongoing work process on sound frequencies and their field of application. Between dance and happening, Interspecies communicationembodies a form of non-verbal communication: movement, gaze and breath unite the performers in an intense communion, drawing the audience into their inner resonance.

  • Conception, choreography and music: Julie Semoroz

    External eye: Jasmine Morand

    Performers: Fabio Bergamaschi et Julie Semoroz

    Venues of creation: La Comédie de Genève, Geneva, CH

    Theoretical/academic contributors: Didier Grandjean

    Text : Camille Abele and Virginie Reymond

    Production & promotion: Julie Semoroz

    Assistant and in charge of production & promotion: Virginie Reymond

    Administration & accounting : Julie Semoroz et Nathalie Wenger

  • Partners : Les Créatives, FIFDH, NCCR Evolving Language

    Production : Association Motonomy

    Coproduction : Halle Nord

    Residencies : Campus Biotech & CISA woth professor Didier Grandjean, Dansomètre with support of Jasmine Morand, Motel Campo

    Supported by : The Swiss National Science Foundation (SNSF Agora project), Ville de Genève, Pro Helvetia, Université de Genève – Cisa, Flux Laboratory, Ensemble Contrechamps, La Comédie de Genève, FEEIG

    Acknowledgements : Carole Rigaut, Cynthia Odier, Dominique Rovini, Carole Varone, Tatiana Lista, Natacha Koutchoumov et Denis Maillefer, David Brun-Lambert

    Collaboration sonore : Ensemble Contrechamps – Akiko Ahrendt et Martina Brodbeck, NCCR evolving language and ‘Kalahari Meerkat Project, Marta Manser, University of Zurich’

    Photos : Argaauer Kunsthaus, Emma Kunz Finissage2021 © ullmann / Comédie de Genève © Raphaëlle Mueller

ACOUSTIC AND VIBRATORY

Concert

ACOUSTIC AND VIBRATORY CONCERT

Duration: 30 min.

Foralgues is a chapter of TWELVE THOUSAND TWENTY, a project conceptualising a utopian landscape in which non-verbal communication between species would prevail. This creation includes an exhibition, concerts, performances and workshops. Based on the artist’s recurrent research, TWELVE THOUSAND TWENTY is part of an ongoing process of work on sound frequencies and their field of application.

Equipped with a transducer, each participant is invited to a physical and sensory exploration in order to feel the vibrations induced by the musicians of Contrechamps and the animal and human vocalisations produced by Julie Semoroz on the parts of their body. Thus each participant becomes sonorous for the duration of an acoustic and vibratory concert.

CONCERT ACOUSTIQUE ET VIBRATOIRE

Durée: 30 min.

Foralgues est un chapitre de DOUZE MILLE VINGT, un projet conceptualisant un paysage utopique dans lequel la communication non verbale entre les espèces prévaudrait. Cette création comprend une exposition, des concerts, des performances et des ateliers. Basé sur les recherches récurrentes de l’artiste, DOUZE MILLE VINGT s’inscrit dans un processus de travail continu sur les fréquences sonores et leur champ d’application.

Muni-e d’un transducteur, chaque participant-e est invité-e à une exploration corporelle et sensorielle afin de ressentir sur les parties de leurs corps les vibrations induites par les musiciens de Contrechamps et des vocalisations animales et humaines produites par Julie Semoroz. Ainsi chaque participant devient sonore le temps d’un concert acoustique et vibratoire.

  • Musical conception and composition: Julie Semoroz

    Musical interpretation: The Ensemble Contrechamps with Béatrice Laplante, oboe / Martina Brodbeck, cello / Akiko Ahrendt, violin / Serge Bonvalot, tuba and Julie Semoroz, voice, piezo, machines

    Place of creation: Halle Nord and La Comédie de Genève, Geneva, CH

    Theoretical contributors: Didier Grandjean, Hélène Maurer, Vincent Barras

    Text of the room: Camille Abele and Virginie Reymond

    Technical consultant: Denis Rollet

    Technical production and construction: Julie Semoroz and Emma Souharce

    Sound engineers: Christophe Egea and Emma Souharce

    Production & diffusion: Julie Semoroz

    Assistant and in charge of production & diffusion: Virginie Reymond

    Administration & accounting: Julie Semoroz and Nathalie Wenger

  • Partners: Les Créatives, FIFDH, NCCR Evolving Language

    Production: Association Motonomy

    Co-production: Halle Nord

    Residencies: Campus Biotech & CISA with Professor Didier Grandjean

    Supported by: The Swiss National Science Foundation (SNSF Agora project), City of Geneva, Pro Helvetia, University of Geneva – Cisa, Flux Laboratory, Ensemble Contrechamps, La Comédie de Genève, FEEIG

    Acknowledgements: Carole Rigaut, Cynthia Odier, Dominique Rovini, Carole Varone, Tatiana Lista, Natacha Koutchoumov and Denis Maillefer, David Brun-Lambert

    Sound collaboration: NCCR evolving language and Archives of the Montreux Jazz Festival EPFL

RESONANT BODIES

Workshop

ATELIER SONORE ET MINI-ÉDITIONS

Âge recommandé : 6-12 ans ou tout public

Durée: 60-120min

15-20 participants

Muni-e d’un transducteur, chaque participant-e est invité-e à une exploration corporelle et sensorielle afin de ressentir les vibrations induites par différents sons – de leur propre voix à des vocalisations animales – sur les parties de leurs corps.

Le professeur Didier Grandjean partagera ses recherches sur les vibrations corporelles et les vocalisations émotionnelles.

Mission empirique, scientifique et artistique, les participants se chargeront ensuite de dessiner leur ressentis ; chacun-e repartira avec une petite édition, trace de ses explorations.

Intervenant scientifique : Didier Grandjean (Unige – CISA)

Intervenante son : Julie Semoroz,

Atelier mini-édition : Aude Barrio et Barbara Meuli

SOUND WORKSHOP AND MINI EDITIONS

Recommended age: 6-12 years or general public

Duration: 60-120min

15-20 participants

Equipped with a transducer, each participant is invited to explore the body and senses in order to feel the vibrations induced by different sounds – their own voice, for example. to feel the vibrations induced by different sounds – from their own voice to animal vocalizations – on their
to animal vocalisations – on their body parts.

Professor Didier Grandjean will share his research on body vibrations and emotional vocalisations.
An empirical, scientific and artistic mission, the participants will then draw their feelings; each participant will leave with a small edition, a trace of their explorations.

Scientific speaker: Didier Grandjean (Unige – CISA)

Sound speaker: Julie Semoroz,

Mini-editing workshop: Aude Barrio and Barbara Meuli

  • Intervenant scientifique : Didier Grandjean (Unige – CISA)

    Intervenante son : Julie Semoroz,

    Atelier mini-édition : Aude Barrio et Barbara Meuli

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